Näin vaihtuu vanha tuulilasi uuteen

7.6.2022

Tuulilasin vaihto on monivaiheinen prosessi. Onnistuminen selviää homman päättävässä vesikokeessa. Sillä varmistetaan, että lopputulos on vesitiivis ja työ tehty laadukkaasti.

Koko homma alkaa aamulla suojaamalla lasin ympärillä olevat koripinnat. Tämän jälkeen avataan lasin ulkosaumat ja leikataan kulmaterällä lasin koriin kiinnittävä liimaus. Tämän jälkeen vanha lasi onkin valmis irrotettavaksi. Loput liimat ja muut epäpuhtaudet voidaan nyt puhdistaa, jotta uusi lasi asettuu varmasti oikealle paikalleen ja kiinnittyy koriin tukevasti, sillä lasi on myös osa korin kantavaa rakennetta ja siihen kohdistuu huomattavia voimia.

Nyt homma on valmis uuden lasin asennuksen valmisteluun. Liimausta varten kehys primeroidaan, jotta liima tarttuu ja pitää. Uusi lasi puhdistetaan huolellisesti ennen asennusta, sillä varsinkin lasin sisäpuolen nurkat ovat nyt helposti käden ulottuvilla. Kehykseen levitetään liimapalko ja uusi lasi voidaan asentaa paikalleen. Se miten hyvin lasi istuu paikalleen riippuu autosta. Valmistuksen mittatarkkuus paljastuu armotta tässä vaiheessa. Pieni pelivara kehyksissä on aina, mutta lasi ei taivu, se ei saa osua suoraan kehykseen eikä siihen saa jäädä jännitteitä. Muuten se räksähtää rikki ensimmäisessä kuopassa.

Liimauksen jälkeen lasi tuetaan paikalleen ja levitetään ulkosaumaliima. Nyt koko komeus jätetään muutamaksi tunniksi kuivumaan. Odottelun jälkeen tehdään viimeistely, loppusiivous ja asennetaan pyyhkijänsulat takaisin paikoilleen. Usein lasin alareunaan asennetaan vielä kiveniskuteippi suojaamaan lasia, sillä useimmiten kivi osuu juuri lasin alaosaan. Teippi estää tällöin lasin hajoamisen. Sitten vaan reilusti letkusta vettä niskaan, jotta varmistetaan, että lasi on tiivis. Jos kaikki on kunnossa, auto on valmis takaisin liikenteeseen.

Lue lisää lasinvaihtopalveluistamme