Muista nämä jos joudut seisottamaan linja-autoa pitkään
Korona-pandemian myötä moni liikennöitsijä on joutunut laittamaan ajojen puutteessa kalustoa seisomaan. Seisonnassakaan autoja ei kannata jättää oman onnensa nojaan. Pienillä ylläpitotoimilla voidaan varmistaa, että auto on käyttövalmiina heti kun tilanne normalisoituu eikä yllättäviä vikoja ilmaannu esteeksi.
Rauta ei kylmää valita, mutta kosteus sen sijaan voi aiheuttaa sähkölaitteissa vuotoja ja katkoksia. Tämän vuoksi kannattaa auton päävirta katkaista akkutilan katkaisimesta. Akun vireystilan säilymisen voi varmistaa ylläpitolaturilla. Jos se ei ole mahdollista, olisi tärkeää kuitenkin käydä säännöllisesti lataamassa akkua, ettei se pääse jäätymään. Mikäli akku tuntuu purkautuvan epänormaalin nopeasti, voi miinusnavan irrottaa ja hidastaa purkautumista. Tai sitten akku on vain tullut tiensä päähän.
Lukkojen ja tiivisteiden jäätymisen voi estää jäätymisenestoaineilla. Samalla estetään tiivisteiden rikkoutuminen avaamisen yhteydessä. Lumi olisi hyvä poistaa auton päältä, ettei se sulaessaan lirise väärään paikkaan tai uudelleen jäätyessään muuraa ovia umpeen.
Seisottaminen voi vaikuttaa myös mm. jarrujen ja ovien toimintaan ja niitäkin olisi seisonnan aikana hyvä käydä kokeilemassa aika ajoin. Tämä tietysti edellyttää, että auto käynnistetään ja samalla se kannattaa käyttää lämpimäksi asti, jotta nesteet kiertävät ja nurkat kuivuvat. Sisätilojen kosteuden hallintaan kannattaa hankkia kosteudenpoistajia ja huolehtia, että niihin kerääntyvä vesi poistetaan ja uusi kosteuspatruuna vaihdetaan vanhan tilalle.
Ennen käynnistystä täytyy tietysti varmistaa, että öljy- ja muut nestetasot ovat oikein. Niin ja tietysti rengaspaineet, ettei seisonta tuhoa renkaan runkoa. Samasta syystä olisi myös suotavaa aika ajoin siirtää autoa, etteivät renkaat olisi pitkään samassa asennossa. Käytön ja pienen koeajon yhteydessä kannattaa myös käydä läpi kaikki auton toiminnot. Paitsi, että käyttö ylläpitää toimintakuntoa, siinä samalla myös havaitaan jos jokin on vikaantunut.